Sel aastal on Eesti ringrajamaastikul hoogu kogunud rahvaliiga klass, kuhu oodatakse sõitjaid, kes ei tegele veel päris võistlusspordiga, kuid samas tahaksid end võistlusolukorras proovile panna.
Eesti Mootorrattaspordi Föderatsiooni ringrajakomisjoni esimehe Raul Koovi sõnul loodi rahvaliiga klass 2017. aastal. Ta selgitas, et klassi loomine oli vajalik, sest sel viisil saavad sõitjad esimese võistluskogemuse, kuid samas ei pea veel täielikult võistlusspordile pühenduma.
„Algselt kasutasid ka mitmed sportklasside sõitjad seda lisavõimalusena treenimiseks. Mõne aasta eest seadsime reegli, et teatud ringiaegade ületamisel tuleb kindlasti üle minna sportklassi,“ täpsustas Koov. Ta lisas, et klassi loomise eesmärk oli siiski see, et võimalikud tulevased võidusõitjad saaksid kogemuse, kuidas võistlus toimub.
Koov suhtub klassi olemasolusse positiivselt ja usub, et see tasub end ära. „Meil on sealt klassist tulnud hulk sõitjaid, kes on saanud ka juba sportlasteks ja hankinud endale võistlusratta,“ ütles ta. Üheks neist on Sander Telve, kes osales 2021. aastal rahvaliiga klassis ning järgmisel hooajal võitis juba kõik C1200 masinaklassi stardid.
Koov lisas, et ka need, kes pole sportlastena jätkanud on siiski saanud ühe väga väärtusliku kogemuse juurde. Tema sõnul annab juba üks võistlusstart sõitjale enesekindlust juurde ning õpetab kaasliiklejatega paremini arvestama.
„Ringrajal harjutamisega kaasneb see pluss, et saab sõita kiiremini kui tänaval liigeldes. Samas oled üksinda või väikeses grupis, kus kõik sõidavad ühes suunas, seega ohutus on oluliselt suurem kui tänaval sõites. Tänu sellele ongi võimalik praktikas proovida, kuidas ratas ühele või teisele liigutusele reageerib,“ ütles ta.
Koov mainis ka, et õnneks on Eestis vastavad inimesed ja organisatsioonid, kes on nõus motohuvilisi juhendama – nt Hanno Velt ja VihurMoto. VihurMoto eestvedaja ja treener Marko Rohtlaan on sõitjate koolitamisega tegelenud peaaegu 20 aastat ning lisaks hobisõitjatele treenib ta ka võistlussportlaseid.
„See, mis ma neile õpetan, on hiljem kindlasti kasuks ka tänava peal sõites. Ei peagi kohe olema tohutu võidusõitja või ringraja peal hullult kihutama, aga lihtsalt see mootorratta tunnetuse õppimine on põhiline,“ ütles Rohtlaan.
Rohtlaane sõnul on olnud palju tänavasõitjaid, kelle potentsiaali on ta koolitustel näinud ning suunanud nad ka rahvaliiga klassi võistlema. „Kui vähegi huvi on, siis saab proovida, kas meeldib. Ja kui meeldib, siis saab alati edasi tegeleda – läbi meie on väga palju harrastussportlasi ringraja peale tulnud,“ lisas Rohtlaan.
Muuseas mainis ta, et ringrada on hulganisti ohutum koht väljaelamiseks kui tänav. Rohtlaan kinnitas, et paljud on isegi tänaval sõitmise lõpetanud, sest saadakse enda mootorrattaisu ringrajal sõites täis.
„On ka neid, kes kasutavad igapäevaselt mootorratast kui transpordivahendit. Ka nemad sõidavad peale ringrajal sõitmist turvalisemalt, näevad ohte rohkem ja ei tee tänaval lolluseid,“ sõnas Rohtlaan.
Ta lisas, et mootorrattad on väga kiired ja tänav ei olegi sobiv koht enda võimete proovimiseks. „Gaasi põhja oskab keerata igaüks, kuid selleks, et hoogu kinni pidurdada on juba oskuseid vaja,“ selgitas Rohtlaan.
Rohtlaanega kontakteerumiseks saab VihurMoto veebilehel täita vormi. Küll aga nentis ta, et veedab tänavu suure osa ajast Hannes Soomeriga välismaal IDM Superbike sarja etappidel. „Vabu nädalavahetusi mul palju ei ole, kuid nüüd augusti lõpus saan hakata uuesti ka treeninguid andma,“ täpsustas ta.
Huvilised saavad külastada Porsche Ringi rajakolmapäevasid, kus õhtuti lubatakse rajale algajad tänavasõitjad, harrastajad aga ka juba võistluskogemusega sportlased.
Tänavu mais Porsche Ringil toimunud motoringraja Eesti ja Balti meistrivõistluste etapp tõestas, et ringrajasõit tõesti pakub ka tänavasõitjatele huvi – rahvaliiga klassis oli stardis 21 sportlast. Võistlusel osalenud Tauri Mikk sõnas, et see oli ta esimene võistluskogemus mootorrattaga, kuid ta üritas mitte üle mõelda ja proovida seda nautida.
„Kuna mootorrataste seljas oleme juba lapsest peale ja tänavasõite teeme igapäevaselt, siis oligi nagu loogiline samm proovida ringrajasõitu. Saada teada, kas tänavaoskused annavad ka midagi siin ringraja peal juurde,“ selgitas Mikk enda otsust võistlema tulla.
Mikk lisas peale võistluspäeva, et saadud kogemus õpetas teda väga palju. Eelkõige kasvas just ta enesekindlus nii enda kui ka masina vastu. Ta mainis ka, et võistluspäeval arendatud oskustest on kindlasti kasu ka argielus.
Raul Koov soovitab silma peal hoida Eesti Mootorrattaspordi Föderatsiooni veebilehel ja sotsiaalmeediakanalitel, kuhu postitatakse informatsiooni rajapäevadest, treeningutest jms.
„Sellel aastal tegime ühe rajapäeva hoopis Aravete kardirajal. Mõnele see suur Porsche Ringi rada võibolla tundub veidi hirmutav, aga tehnikat on tegelikult võimalik õppida ka aeglasematel radadel,“ selgitas Koov.
Ka Rohtlaan kutsub motohuvilisi üles ringrajasõitu proovima. „Igal juhul tasub lihtsalt kohale tulla ja sõita. Midagi karta ei ole vaja,“ lohutas ta.
Järgmine EMV etapp mootorrataste ringrajasõidus toimub juba sel nädalavahetusel Porsche Ringil Pärnus.
Teksti autor: Sandra Soomets