Septembri alguses selgusid Audrus motoringraja Eesti ja Balti meistrid

7.-8. septembril toimus Audru ringrajal motoringraja Eesti ja Balti meistrivõistluste finaaletapp, kus EMV arvestuses olid traditsiooniliselt mängus topeltpunktid.

Oma elu esimese Eesti meistritiitli klassis Superbike võitis Mait Vestel (BMW, Suzuki Team Estonia). “Laupäevasel trennipäeval võttis korraks hommikul unise peaga ärgates ikka käe ja hääle värisema, kui kuulsin, et Hanno Velt (Aprilia, Vihur Motosport) on kohale kutsunud äsja Superbike klassis Soome meistritiitli võitnud Eemeli Lahti ,” kirjeldas Mait nädalavahetuse alguses vallanud tundeid. Kuid treeningpäev läks hästi ja õhtuks oli ta Eemeli parimast ajast 0,6 sekundi kaugusel. Pingutus oli kõva, sest õhtuks olid piduriklotsidest järgi ainult väiksed metallplaadid. Marko Rohtlaan andis Maidule pühapäevaks uued Brembo klotsid tingimusel, et kui Mait võidab ja võistlusel Veldile ära teeb, saab ta need täitsa muidu.

Tiitlivõiduks vajas Mait vähemalt esikohta, lisaks pidi selleks, et ta edestaks kokkuvõttes kiireimat lätlast Ivo Vinninšit, Mait võitma ja keegi jääma veel tema ja Vinninši vahele.
Pühapäeval läks Mait füüsise hoidmiseks kohe kvalifikatsiooni, kus sõitis välja kolmanda koha stardirivis Vinninši ja Veldi järel. Kahjuks kukkus kvalifikatsioonis Eemeli Lahti ja tsikli nii katki, et starti ta enam ei tulnud.

“16 ringine sõit tuli välja peaaegu ideaalne, umbes täpselt nii nagu plaanisin ja Hanno Veldiga koostatud sõiduplaan, et tiitel võita, toimis peaaegu laitmatult, kahjuks tekkisid Veldil probleemid jahutusüsteemiga ning ta pidi poolest sõidust tempos järgi andma ja suur omavaheline lahing ja rahvale show jäi pidamata. Aga mõningad ringid kuulsin siiski taga Aprilia V4 põrinat ja sain aru, et tuleb peal hoida. Muidu juhtisin tervet sõitu alates esimesest kurvist ja lõpus oli vahe teise koha saanud Veldiga 11,5 sekundit,” võttis õnnelik Mait võidusõidu kokku.

Kuigi 1.16,4 oli Audrus tema isiklik rekord, lootis ta siiski sõita 1.15 kanti, kuid plaanib selle eesmärgi järgmisel aastal saavutada.

“Endalegi ootamatult täitus tähtis unistus/eesmärk – Eesti meistritiitel Superbike klassis. Lapsepõlveunistused, millest kunagi vennaga rääkisime, hakkavad teoks saama,” rõõmustas Mait, kes kindlustas Ivo Vinninši ja meeskonnakaaslase Sander Telve (BMW) järel lisaks ka Balti meistrivõistluste kolmanda koha.

Suvel oma 50. juubelit tähistanud Hanno Velti on terve hooaja painanud probleemid Aprilia seadistusega ning ka sel etapil ei saanud ta sõitu täielikult nautida.

2021. aastal Rahvaliigast alustanud Sandel Telve on igal aastal üldvõitjana üha kõrgemasse klassi edasi liikunud ning tegi sel hooajal Superbike’ide klassis debüüdi. Ta tegi võidusõidus taas väga hea stardi, kuid esimeses vasakkurvis löödi sõidurütm segi: „Ma ei tea, mis selja taga juhtus, kuid keegi sõitis või kukkus mulle tagarattasse. Selle tagajärjel oleksin peaaegu välja sõitnud, jäin napilt rajale ja õnneks sain ikka sõitu jätkata.“

Esimese ringi lõpuks kihutas Sander neljandal positsioonil. Neljandal ringil sõitis Sander oma isikliku rekordi 1.16,9 ja kohe järgmisel ringil möödus ta Leedu konkurendist Tauras Norkunasest. Sander hoidis kolmandat kohta kümnenda ringini, kui järgi jõudis lätlane Ivo Vinninš, kes samuti sõidu alguses kukkuja tõttu esiotsa meestest maha jäi. Vinninš möödus Sanderist ja kuigi tundus, et Sander suudab võistluse lõpuosas järgi tõmmata, jäi vahe siiski liiga suureks ja Sander finišeerus neljandana.

Sander Telve debüüthooaja tulemuseks Superbike klassi üldarvestuses oli Balti MV hõbemedal ja Eesti MV pronksmedal. Samuti Suzuki Team Estoniasse kuuluv Madis Vestel oli finaaletapil kuues ja EMV kokkuvõttes üheksas (ta osales viiest etapist kolmel). “Miinimumeesmärk sai täidetud, aga uhke tuleb olla oma parima venna üle. Kui meid ikka päris tihti nimedega rajal segi aetakse, siis häbi ei pea enam sellepärast tundma,” oli Madis venna saavutuse üle uhke.

Mait Vestel, foto Edgar Seemendi

Superbike EMV 2024 top 3:

    1. Mait Vestel 91 p
    2. Ivo Vinninš 88 p
    3. Sander Telve 64 p

Superstock 600 sõidu võitis taas selles klassis oma debüüthooaega tegev Hugo-Brent Freimann (Yamaha, Vihur Motosport). Kuigi võistluse alguses oli teisel kohal leedulane Jonas Stankunas, jätsid Hugo noored klubikaaslased Vihurist Silvester Sarapik (Suzuki) ja eelmisel nädalavahetusel sel rajal oma isikliku rekordi välja sõitnud Selyn Kazakova (Yamaha) ning ka Jaanus Saarmaa (Suzuki, Suzuki Team Estonia) Stankunase peagi selja taha. Rebimine Silvesteri ja Selyni vahel oli ülipingeline, kuid seekord suutis Silvester teisena üle finišijoone tulla, saades oma esimese poodiumi Superstock 600 klassis Audrus, kaotades Hugole 7,14 sekundit ning edestades Selyni vaid 0,14 sekundiga.

“Olen uhke, et sel aastal õnnestus saavutada mitmeid esikohti ja viia oma sõiduoskused uuele tasemele. See hooaeg pakkus omajagu väljakutseid, kuid iga võistlus aitas mul kasvada ja kogemusi juurde saada,” võttis Hugo võistluse ja kogu hooaja kokku. “Eriliselt rahul olen oma isikliku rekordiga Audrus – 1.16,8 –, mille nimel olen terve hooaja vaeva näinud ja mille saavutamine oli soovi täitumine. Päris hea tunne, kui lõpuks käed püsti saad visata ja mõelda: “Jep, see juhtus!””

Kvalifikatsioonis vääratanud Saarmaa pidi leppima 6. stardikohaga ning enne starti sõprade abiga tsiklit sõidukorda seadma. Kuna esiotsa tempo oli sõidus väga kiire, pidi ka tema tempot lisama ning sõitis välja oma isikliku rekordi 1.17,7. Sõidu teises pooles enne vana stardisirget ründas Stankunas vasakkurvis väga hilise pidurdusega ja möödus Saarmaast. Kuid ka Saarmaa ei andnud alla: „Ründasin järgmises vasakkurvis koheselt vastu, mille tulemusel panime küljed kokku juba enne kurvi jõudmist. Sain Stankunasest mööda, aga kokkupõrke tulemusel kaotasin parema põlveslaideri. Kui paremkurvi jõudsin, siis sain aru, et slaider on puudu. Kurv oli rikutud, põlv haakis asfaldisse ja kaotasin kõvasti aega. Edasi pidin võtma paremkurve põlv vastu paaki, mis segas sõidurütmi. See andis Stankunasele võimaluse jälle mööduda. Kuigi lõpetasin viiendana, jäin sõiduga väga rahule, sest tuli uus isiklik rekord ja võidusõit oli väga põnev, mulle meeldivad tugevad konkurendid.“

Hugo-Brent Freimann, foto Edgar Seemendi

Superstock 600 EMV 2024 top 3:

    1. Hugo-Brent Freimann 109 p
    2. Jaanus Saarmaa 86 p
    3. Silvester Sarapik 82 p

Külgvankrite klassis oli hooaja finaaletapile Audrusse kohale tulnud 6 masinat. Juba pühapäeva hommikul warm up-is oli selge, et Jaanus Saarmaa/Sander Telve (Suzuki Team Estonia) tandemil on lootust võtta sõiduvõit, sest ringiaeg oli väga hea, sellel hetkel nende parim 1.21,2. Seda soojendussõidu ringiaega ei suutnud sellel nädalavahetusel mitte keegi peale nende endi ületada.

Saarmaa/Telve tõstsid kvalifikatsioonis kiirust veelgi, sõites uue isikliku rekordi- muljetavaldava 1.20,1! Järgmine ekipaaž, soomlased Makkula/Soppa jäi 2,4 sekundi kaugusele. Kvalifikatsioonis võtsid kolmanda positsiooni samuti soomlased Artiola/Liekari, neljanda Eero Pärm/Niko Sormunen (Pärm Racing Team).

Võidusõidu stardi tegid Saarmaa/Telve tavapäraselt hästi. Suzuki tiim ei andnud konkurentidele võimalustki ning läks oma teed, kasvatades turvalist edumaad. Kolmandal ringil anti punane lipp, sest Artiola/Liekari ekipaaž sõitis rajalt välja (masinal kadusid pidurid). Kordusstarti nad kahjuks ei jõudnud, sest korvimees vajas arstiabi.

Kordusstardis moodustati stardijärjekord katkestatud võidusõidu tulemuste põhjal, Saarmaa/Telve startisid taas esimeselt ruudult, Pärm/Sormunen teiselt ja Makkula/Soppa kolmandalt positsioonilt. Saarmaa/Telve kordasid oma leivanumbrit ja tegid taas suurepärase stardi. Suzuki tiimi ekipaaž sõitis kindla eduga konkurentidel eest ära ja kuni finišijooneni kihutati 5-ringiline võidusõit üksinda. Saarmaa/Telve võitsid sõidu Pärmi/Sormuneni ees 6 sekundiga.

Jaanus Saarmaa: „Sander tegi korvis suurepärast tööd, sõitsime taas veatult ja puhtalt terve sõidu. Üks ärevam moment oli, kui šikaani sisse minnes läks tsikkel liiga palju külglibisemisse. See tuli Sanderile ootamatult, kuid ta reageeris kiiresti ja suutsime hoida masina kontrolli all, need on meil õnneks juba trennis läbiproovitud asjad.“ Raja ääres elas kaasa ka ekipaaži mentor Tarmo Tempel: „Väga ilus võidusõit oli. Puhas ja korralik sõit, siin ei ole midagi öelda, et kuskil oleks saanud paremini või teisiti. Väga tublid, hea oli vaadata.“

Jaanus Saarmaa ja Sander Telve jaoks oli nii edukas hooaeg suur üllatus. Saarmaa: „Ma siiani ei suuda uskuda, et me selle ära tegime, see täiesti loogikavastane. Ja et me nii legendaarsete võidusõitjatega üldse koos saime võistelda ja samal poodiumil seista. Taas pean tänama soomlasi, kes tõid meile rehve ning elasid kaasa ja rõõmustasid meie sõidu üle sama palju kui me isegi. Eriti täname Markku Artiolat, Petri Makkulat ja Tero Mannineni, kes on sellel esimesel hooajal meie ekipaažile suureks abiks olnud, jaganud häid nõuandeid, aidanud masinat seadistada, laenanud varuosi ja toetanud rehvidega.“

Sander Telve: „See hooaeg tundub täiesti ebareaalne. Esimest aastat külgvankriga, paralleelselt veel sooloklassides ka. Eks neid kahtlejaid ju kevadel oli ja ega me keegi ei teadnud, kas ja kuidas kõik õnnestub. Aga see näitab, et kõik on võimalik, kui midagi väga tahad ja julged oma unistused teoks teha. Ja seda me ei osanud isegi unistada, et meil nii hästi see esimene hooaeg õnnestub. Eraldi tuleb tänada ka Mairon Meiust, kes juhendas ja õpetas väga palju. Mairon tegi kevadel nalja, et treenib meid MM-le, aga reaalsuses võtsime alguses eesmärgiks lihtsalt hooaeg kaasa sõita, masinaga tutvuda, sõitu õppida ja konkurentsis püsida.“

Eduka ekipaaži treener Mairon Meius on seisnud meeskonna kõrval alates esimestest trennidest ja tulemusega väga rahul: “Siin pole midagi öelda, väga hea sõit, kõvad mehed, suurepärane tulemus!“

Külgvankrite finiš, foto Edgar Seemendi

Külgvankrite EMV 2024 top 3:

    1. Jaanus Saarmaa / Sander Telve 45 p
    2. Jari Nikkanen / Harri Hiljanen 26 p
    3. Joni Manninen / Tero Manninen 25 p

Supersport 300 klassis võttis finaaletapil meistritiitli kindlalt Andre Köster (Kawasaki, 120 p), kes on sel hooajal esikoha loovutanud vaid Alastaro võistlusel Lenni Kuukkale (Soome). Teiseks tuli nii Audrus kui hooaja kokkuvõttes Jaanus Reima (Yamaha, 76 p) ning kolmandaks Risto Rehemägi (KTM, kõik kolm Vihur Motosport, 59 p). Maria Saluste (Yamaha, Sinilind) kahjuks diskvalifitseeriti valede rehvide kasutamise tõttu.

B1200 klassis tegi taas supersõidu Arvo Alehodžin (Honda, Vihur Motosport), kes oli kvalifikatsioonis klubikaaslase Evgeny Lavrinenko (BMW) ja lätlase Davis Briedise järel kolmas, kuid suutis võidusõidus end taas liidriks sõita, kuigi ta oli vahepeal koguni neljandal kohal. Teisena lõpetas leedulane Vaidas Nomeika, kes kaotas Alehodžinile vaid 0,81 sekundit ning kolmas oli lätlane Alfreds Lazdins (kaotus liidrile 1,98 sekundit). Eesti karikavõitjaks kroonitud Lavrinenko lõpetas samuti tihedas liidrigrupis neljandana.

Arvo Alehodžin (699), foto Edgar Seemendi

B1200 EKV 2024 top 3:

    1. Evgeny Lavrinenko 109 p
    2. Davis Briedis 81 p
    3. Arvo Alehodžin 77 p

C600 ja C1200 segastardis oli kokku 28 sõitjat. Sel hooajal komeedina Rahvaliigast klassi võrra kõrgemasse liigasse tõusnud ja kohe sealgi esikohti noppima hakanud Maksim Dzivak (BMW) võitis C1200 klassis ka seekord, tähelepanuväärse üldarvestuse teise ja C600 klassi esikoha võttis Brandon Blank (Yamaha, Biker24 Motospordiklubi), kaotades poole suuremale tsiklile vaid 7,28 sekundit. C1200 klassi teine oli Vladislav Strekatš (BMW, Biker24 Motospordiklubi) ja kolmas lätlane Matiss Skensbergs.

C600 klassis suutis teise koha välja sõita Hanno Hansson (Kawasaki, Vihur Motosport), edestades kolmandaks tulnud lätlast Ritvars Dortansit vaid 0,765 sekundiga.

Mairon Meius (Suzuki Team Estonia) läks imetlusväärse järjekindlusega peale aastast pausi uuele katsele sama tsikliga, klassis C1200. Aasta tagasi lõppes Maironi start meeleolukalt musta lipu ja võidusõidult diskvalifitseerimisega, kui ta üritas katki läinud generaatoriga tsiklit võidusõidu stardis reegleid eirates käivitada. Maironi DQ oli kindlasti märkimisväärne saavutus, sest seda näeme ringrajal üliharva.

Eelmisel aastal oli Maironi parim aeg kvalifikatsioonis sõidetud 1.24,1. Seekord oli ta saanud terve aasta elu üle järgi mõelda ja paugutas juba kvalifikatsioonis ringiaja 1.22,7, mis andis talle 28 sõitja seas 6. stardipositsiooni (C1200 klassi viies koht). Võidusõidus parandas Mairon veelgi aega, sõites tubli 1.22,5.

Võistlusel tegi Mairon hea stardi, tõustes ühe koha võrra ja viiendal positsioonil kihutades läks püüdma poodiumikohta. Esimesed neli ringi tegi Mairon väga head sõitu, võitles vapralt, poodium oli juba käega katsuda. Kas oli see karmavõlg või kosmiline ettemääratus, aga Mairon pidi võistluse taas katkestama, seekord viiendal ringil purunenud gaasitrossi pärast. Sõber ja klubikaaslane Jaanus Saarmaa oli sõnatu: „Midagi ei oska öelda.“

C1200 EKV 2024 top 3:

    1. Vladislav Strekatš 96 p
    2. Maksim Dzivak 75 p
    3. Ulvis Goldbergs (Läti) 69 p

C600 EKV 2024 top 3:

    1. Brandon Blank 100 p
    2. Hanno Hansson 80 p
    3. Ritvars Dortans 63 p

Vihurmoto Rahvaliiga ridu täiendas mehiselt mõni nädal enne finaaletappi toimunud algajate koolitus. Laupäeval toimunud võistlussõidu võitis 1000-kuubikuliste tsiklite klassis Kaur Taelma lätlase Marcis Jaunzemise ja Kalle Põllu ees. Väiksema kubatuuriga rattaid oli rajal vaid üks, Meelis Meigas.

Vihurmoto Rahvaliiga EKV 2024 top 3:

    1. Marcis Jaunzemis 56 p
    2. Kaur Taelma 50 p
    3. Kalle Põllu 32 p

Classic tsiklid sõitsid samuti laupäeval. Suzuki Team Estonia ridades tegi üllatusstardi pikaaegse kogemusega mootorisportlane nii vormeliroolis kui tsikli lenksus Enn Lähker, kes tuli seekord Audrusse IŽ Jupiteriga, mis on aegade hämaruses, 1970ndate lõpus tehases spetsiaalselt ringrajale toodetud võidusõidu mootorratas.

Lähker võitis oma klassis kvalifikatsiooni ajaga 1.48,2, mis andis talle võidusõiduks kolmanda stardiruudu. Võidusõidus oli Lähkeri parim 1.49,3, mis tõi talle Classicu esikoha, oma klassi järgmist sõitjat Allar Randa edestas Lähker rohkem kui minutiga. Selle klassi kolmas oli Timo Kolk. Retro klassi esikolmik: Kaspars Brigzne (Läti), Jouko Nieminen (Soome) ja Peeter Koval.

Classic EKV 2024 top 3:

    1. Enn Lähker 66 p
    2. Allar Rand 51 p
    3. Timo Kolk 42 p

FIM MiniGP 160 ja Honda NSF 100 klassides selgusid Eesti meistrid juba pärast 14. juuli Põltsamaa etappi.

FIM MiniGP 160 EMV top 3:

    1. Dominikas RAZMISLAVICIUs (Leedu) 140 p
    2. Timur Scicko (Läti) 115 p
    3. Arturs Noris (Läti) 75 p

Honda NSF 100/MiniGP 100 EMV top 3

    1. Dario Rozkalns (Läti) 150 p
    2. Martins Bluss (Läti) 120 p
    3. Tristan Liiv (Vihur Motosport) 90 p

Klubide arvestus 2024 top 3:

    1. Vihur Motosport 789 p
    2. Suzuki Team Estonia 335 p
    3. Biker24 Motospordiklubi 207 p

Artikli kirjutamisel on kasutatud klubide ja sõitjate sotsiaalmeedia postitusi.

Vaata hooaja kokkuvõtvaid tulemusi: https://msport.ee/ringrada/ringraja-tulemused/

Balti meistrivõistluste koondtulemused on leitavad siit: https://balticrr.eu/en/standings