Eestlased läbisid Hispaanias legendaarse Six Days Enduro

Oktoobri keskpaigas suundusid Kalev AMK motosportlased Priit Raid, Ragnar Valdstein ja Antti Laine Hispaaniasse Galicia piirkonda, et enda piire testida katsumusterohkel Six Days Endurol.

Nagu ka nimi juba ütleb, siis Six Days Enduro kestus on kuus päeva. Tegu on pika ajalooga võistlusega – nimelt on sportlased kogunenud end proovile panema juba alates 1913. aastast. Tänavu toimus heitlus Hispaanias Galicia piirkonnas ja start anti ajaloolisest linnakesest Santiago de Compostelast.

Ainsa Eesti tiimina oli võistlustules Kalev AMK koosseisus Priit Raid, Ragnar Valdstein ja Antti Laine. Nende üllatuseks oli muidu soojas ja päikselises Hispaanias juba viimased kuu aega vihma sadanud. Märjad ilmastikuolud jätkusid ka võistluspäevil. „Hommikul sõitsime vihmaga raja äärde ja õhtul tulime vihmaga – hea motiveeriv oli,“ naeris Valdstein.

2024 NOCO ISDE SPAIN – Tiimide ja sõitjate pildistamine

„Eks kevadeti oleme ju tihti käinud Hispaanias treenimas, soe ja kuiv ning isegi päevituse saab näkku, kuid sügisel pole siin varem käinud. Ma võtsin veel päikesekreemi ja prillid kaasa,“ rääkis Valdstein.

Kohati läksid olud rajal lausa nii läbimatuks, et korraldajad eemaldasid esialgsest kavast mõne testi ja ka rajalõigu. Samas piirkonnas on toimunud Enduro GP etapp, millest võttis osa Kalev AMK liige Priit Biene. „Eks Priit hoidis meid kursis, mis meid seal ees ootab, aga vihma ta vist unustas ära,“ naljatas Valdstein.

Kõige õnnetumalt läks rasketes ilmastikuoludes heideldes Antti Lainel, kes kukkus kolmandal võistluspäeval õla liigesest välja. Valdstein tõdes, et talle endale poris ja kivide vahel kihutamine kõige paremini ei istu, kuid selle eest oli see Laine leivanumber. „Anttil oli küll halb õnn – ta oli heas vormis ja ilmselt oli tal ka sõidutundide mõttes kõige parem ettevalmistus,“ nõustus Raid.

Raidi sõnul talle võistlusolud nii vastu polnud kui Valdsteinile, kuid libedad ja kivised lõigud valmistasid ka temale katsumusi. Küll aga suuremaks probleemiks pidas ta hoopis seda, et baltikumis pole ühtegi võistlust, kus rada läheks nii katki. Ta selgitas, et kui igal ringil läbib rada umbes 400 sportlast, kes kõik endast parimat annavad, lähebki raskeks.

Valdstein tõi samuti välja keeruliste radade puudumise probleemi. „Me ju läksime otse Madonast ja seal veel kirusime, et mõni koht oli libe või aukus –  hiljem siis Hispaanias naersime, et kui vaid praegu saaks Madonas sõita,“ meenutas Valdstein. Lätis Madonas toimus hooaja viimane enduro Balti meistrivõistluste etapp.

Kuigi võistlus ise kestab juba kuus päeva, siis sportlased saabuvad võistluspaika umbes nädal varem. See teeb võistluse tegelikuks pikkuseks lausa kaks nädalat. Eelneval nädalal jalutatakse kõik katsed läbi. Raid selgitas, et nad jalutasid kokku umbes 30 tundi. Küll aga oli see pigem mägedes matkamine kui jalutamine. „Seal tuleks katsed ikka läbi kõndida, et kuskil kuristikku ei hüppaks,“ lisas Valdstein.

 

Antti Laine ja Ragnar Valdstein mitmekordse enduro maailmameistri Josep Garciaga

Sportlaste sõnul on võistluse pikkus ka üks põhjustest, miks on Eestist raske võistlejaid leida. Nimelt peab ühes klubitiimis olema kolm võistlejat ja vähemaga starti ei lubata. „Võibolla siit ka üleskutse, et kui on keegi, kes on huvitatud minema, siis miks mitte ka järgmisel aastal. See on ikkagi enduro mõttes kõige ägedam võistlus aastas,“ kinnitas Raid.

Six Days on emotsionaalselt ikkagi tunduvalt suurem asi kui nt Romaniacs. Finišis oli näha, kuidas täismehed poetasid pisaraid ja seda päris iga võistluse lõpus ei näe,“ meenutas Raid. Ka Valdsteini sõnul on võistluspäevil emotsioonide skaala täiesti seinast seina, kuid tema arvates see teebki võistluse väärtuslikuks.

Eestlastest tegi parima tulemuse Raid, kes oli umbes 400 sõitja hulgast 125. kohal. “Eks väike eesmärk oli ikkagi olla TOP100 hulgas, kuid tegelikult ühel katsel sõitsin välja ka 83. koha,” lisas Raid. Valdstein lõpetas võistluse 167. kohal ja võistluse katkestanud Laine 364. kohal.

Järgmise aasta Six Days Enduro toimub 24.-29. augustil Itaalias Bergamos.