Uued FIM nõuded offroad-kiivritele alates 2026. aastast

Alates 2026. aasta jaanuarist peavad kõikidel FIM egiidi all toimuvatel offroad-võistlustel kasutusel olema uue FIM Phase-2 (FRHPhe-02) homologeeringuga kiivrid. See nõue kehtib ka FIM Europe EMX võistlussarjadele. See tähendab seda, et ka kõikide EMX 65, 85, 125 ning 250 võistluste puhul tuleb pidada kinni uutest nõuetest. Erandiks on sarjad, mis algasid juba 2025. aasta detsembris, nagu SuperEnduro ja Freestyle, millele uut nõuet 2026. hooaja alguses ei rakendata. 

FIM tehnilise komisjoni liige Allan Laurimäe jagab allolevas videos ülevaadet kehtima hakkavast nõudest:

Ringrajasõidus on olnud uue homologeeringuga kiivrid kohustuslikud juba alates 2024. aastast FIM tiitlivõistlustel. Vastavas suunas hakati liikuma ligikaudu seitse aastat tagasi, mistõttu ei ole see muudatus ringrajasõitjatele uus.

FIM Phase-2 homologeeringuga offroad-kiivrite ametlik nimekiri on avalik ja täieneb jooksvalt. Kiivrite testimine ja homologeerimine on ajamahukas protsess, kuna iga mudel tuleb testida ja kinnitada eraldi iga suuruse kohta. Ametlik nimekiri on kättesaadav FIM-i veebilehel aadressil https://www.frhp.org/p/public/Public_Circuit_Helmets_Homologated_Helmets_FRHPhe_02_Off_Road.

Offroad-kiivrite tootjatega lepiti uue homologeerimise osas kokku juba ligikaudu kolm aastat tagasi, kuid veel 2025. aasta alguses olid turul uue FIM Phase-2 homologeeringuga kiivrid vaid kahel tootjal – LS2 ja 6D. Mitmed tootjad venitasid protsessiga teadmata põhjustel viimase hetkeni. Hetkel toimub uute kiivrite intensiivne testimine Zaragozas asuvas FIM-i laboris, kuid reaalne kiivrite kättesaadavus turul on jätkuvalt väga piiratud.

Mitmed tuntud tootjad on teatanud, et nende uued kiivrid jõuavad müügile alles hiljem. Näiteks on SHOEI kinnitanud, et nende uus homologeeritud offroad-kiiver ei ole saadaval enne 2026. aasta teist poolt.

Uus kiivrinõue alates 2026. aastast on kindel ja muutumatu. Samas tuleb arvestada, et 2026. aasta esimene pool võib osutuda keeruliseks just kiivrite piiratud saadavuse tõttu.

Kiivrite värvimine jääb lubatuks. Offroad-kiivrite kleepimise osas ei ole hetkel lõplikku otsust. Ringrajasõidus ei ole kiivrite kleepimine lubatud, kuna kleebiste libisemisomadused asfaldil erinevad kiivri originaalmaterjalist. Offroad-aladel puutuvad kiivrid libisemisega kokku peamiselt Supermoto võistlustel, mistõttu on võimalik, et tulevikus kehtestatakse kleepimise osas erisused Supermoto ja teiste distsipliinide vahel. Lõplik seisukoht selgub pärast veebruaris Lyonis toimuvat FIM-i konverentsi ja komisjonide koosolekut, kus teema on ka EMF Tehnilise Komisjoni päevakorras.

Uued FIM Phase-2 homologeeringuga kiivrid on varustatud lõuarihma külge õmmeldud QR-koodiga, mille kaudu luuakse igale kiivrile nn kiivri pass. Sinna kantakse sõitja nimi, masinaklass ja muu oluline info. Kui kiiver saab tugevalt kahjustada, saab vastava ligipääsuga ametnik märkida kiivri staatuseks „Crashed Helmet, mis tähendab, et seda kiivrit ei tohi enam kasutada. QR-koodi saavad avada kõik huvilised, et kontrollida kiivri omaniku ja staatuse infot. Kiivri omaniku vahetuse korral on võimalik vastavad andmed uuendada ka kiivri passis.

ADAC MX Masters sarjas kehtivad alates 1. jaanuarist 2026 uued reeglid, kuid ADAC-i esindaja kinnitusel on 2026. aastal lubatud kasutada ka neid kiivreid, mis olid lubatud 2025. aastal, ehk sobivad järgmised standardid:

  • ECE 22-06 Type P for Europe
  • JIS T 8133:2015 Type 2 for Japan
  • SNELL M2015 / SNELL M2020D / SNELL M2020R / SNELL M2025R / SNELL M2025D for the USA
  • FRHPhe-02 (WC & EMX) for the FIM

Täpsustavate küsimuste ja probleemide korral oleme toeks ja abiks info@msport.ee või allan.laurimäe@gmail.com.