Pärm / Sormunen lõpetasid rahvusvahelise ringrajasarja teise kohaga

Möödunud nädalavahetusel lõppes Saksamaal Oscherslebenis traditsioonilise külgvankrifestivaliga ringrajasari International Sidecar Trophy, kus osalenud Eesti külgvankriekipaažid tõid etappidelt koju mitmeid poodiumikohti ning Eero Pärm / Niko Sormunen oma klassis ka kokkuvõttes teise koha.

Eero Pärmi (Pärm Racing Team) sõnul oli tema hooaja alguse plaan uue paarimehe, soomlase Niko Sormuneniga harjutada ja koostööd proovida. Niko ei olnud varem F1 külgvankri korvis istunud. Algselt kavatses meeskond osaleda International Sidecar Trophy sarjas täismahus ja Eesti meistrivõistluste etappidel, mis ei kattuks rahvusvahelise sarja etappidega. “Mäletame fataalselt lõppenud hooaja algust Pärnus, misjärel langetasime otsuse “eestikatel” mitte osaleda, sest kattuvaid etappe oli omajagu ja eelistasime sõita täis sarja.”

Internationale Sidecar Trophy sari koosnes tänavu seitsmest etapist ning omakorda 18 stardist, kus sai punkte teenida. Pärm Racing Teami esimene koossõidetud etapp toimus Tšehhis Brno ringrajal aprillis. Esimesel treeningul murdusid õnnetuse tagajärjel Nikol ribid. “See tagasilöök andis ennast tunda kogu hooaja vältel,” tunnistas Pärm, kes esimese sõidu oma uue meeskonnakaaslasega lõpetas 600cc klassis kuuendana. 

“Teisel etapi Horvaatias olime sunnitud kasutama vana korvipoisi Lauri Lipstoki teeneid, kes lahkesti ka abistas. Horvaatiast saime ka esimesed poodiumid sarjas (kaks teist kohta) ning ka „katuse“ – viimases sõidus keeras tsikkel pärast äkkpidurdust tagaotsa ette ja lõpuks end tagurpidi.”

Kolmas etapp toimus Saksamaal Schleizi ringrajal. See rada on korvimeestele paras pähkel ja algajale põrgu. Pärm / Sormunenile tulemuseks üks poodium (kolmas koht) ja üks neljas koht. “Sellel rajal kahtlesin endas ka palju, kas koostöö saab üldse jätkuda. Kuid Niko üllatas oma soomlasliku järjepidevuse ja kangusega positiivselt. Hiljem selgus, et paranenud ribi oli taaskord murdunud,” räägib Pärm.

Neljandal etapil Tšehhis Mostis sai tiim kirja ühe neljanda koha ja ühe katkestamise tehnilise probleemi tagajärjel. Omavaheline koostöö hakkas paremini laabuma.

“Viies etapp toimus Austrias Red Bull Ringil, mis Niko sõnul on võrreldes teiste radadega „puhkekodu“. Juhina ma ei nõustuks päriselt selle arvamusega,” ütleb Pärm. Tasuks teine ja kaks korda 3. koht. “Koostöö laabus juba päris hästi, kuigi murdunud paranenud ribid andsid endast märku.”

Kuues etapp sõideti Saksamaal Oscherslebeni ringrajal. “Taaskord paras peavalu korvimeestele. Tiim sai ühe kolmanda, ühe neljanda koha ja ühe katkestamise. “Esimese sõidu 3. koht oleks saanud ka vabalt kohavõrra parem olla, aga tegime meeskonnana vea ja vastased karistasid kohe ära. Teise sõidu neljas koht jäi libisema hakanud siduri taha. Kolmanda sõidu katkestamine käiguhoovastiku purunemise taha,” selgitab Pärm üksikasju.

Enne seitsmendat etappi jättis Pärmi tiim tsikli Saksamaale ja võttis purunenud jupid koju kaasa. Kogu hooaja oldi käiguhoovastiku probleeme trotsitud, kuid nüüd ehitati uus ja tugevam hoovastik. “Sellel etapil toimus meil täielik koostöö muutus paremusele. Esimene sõit 4. koht. Konkurents oli tihe. Teine sõit, punane lipp ja kordusstart. Start tuli imepäraselt hästi välja. Õnnestus hooaja esimene võit võtta, kusjuures sellelt sõidult anti põnevuse tõstmiseks topeltpunktid. Seega oli võit absoluutselt õigesti ajastatud,” on Pärm suurepärase tulemusega rahul. 

Viimase etapi teises võidusõidus oli ka ajalooline hetk, kui korraga seisis 600cc arvestuse poodiumil kaks Eesti ekipaaži: Pärm / Sormunen esimesel astmel ja Kompus / Kuusk kolmandal. Finaaletapi kolmandast sõidust said Pärm / Sormunen kindla teise koha ja tavapunktid. 

Internationale Sidecar Trophy 600cc klassi seis hooaja kokkuvõttes:

  1. Makkula / Soppa (FIN/FIN)  282,5 punkti
  2. Pärm / Sormunen (EST/FIN) 234 punkti
  3. Wirth / Lüttke (GER/GER)  233,5 punkti

“Oleme otsustanud Nikoga hooajal 2025 koostööd jätkata. Sari, kus osaleme pole veel selge,” avab Eero Pärm veidi ka tulevikuplaane. “Tehnika vajab suuri muutusi. Vaja oleks kaasajastada jõuallikat ja sinna juurde kuuluvat.”

Lõpuks edastab Pärm ka tänusõnad kõigile Pärm Racing Teami toetajatele: “Tahame tänada oma häid toetajaid, ilma kelleta poleks võimalik sporti sellisel tasemel teha. Täname sarja korraldajaid eesotsas E. Rösingeriga. Hästi organiseeritud – kõrge tase!

Täname oma häid sõpru Tšehhis, Austrias, Saksamaal ja Eestis, kes on aidanud meid transpordiküsimustes ja hoiustanud sõitude vahel tehnikat. Tahame tänada oma tiimi ennastsalgava töö eest. Tahame  tänada kõiki poolehoidjaid ja inimesi, kellele meie tegevus huvi pakub.”

Silver Kuusk / Marko Piirlaid (Biker24 Motospordiklubi) lõpetas Sidecar Trophy 1000cc klassi hooaja kokkuvõttes 5. kohaga (176 p).

“Viimane võistlus oli osa suurest Sidecar Festivalist, kus oli kohal 206 külgvankriekipaaži ja need kõik võeti stardisirgel ühele pildile,” räägib Silver Kuusk. “Võimas tunne! Osalesid nii MM/IDM, Sidecar Trophy, Northen Sidecar Cup kui Classicuid 3 klassi. Ainult külgvankrid!” Videot sellest võimsast vaatepildist näeb Oscherslebeni ringraja Facebooki lehel.

“Meil endal läksid sõidud hästi, panime oma maksimumi välja ja jäime rahule. Kindlasti oleks ju võinud paremini minna, kuid tulime ilusti kõik sõidud rattad maas finišisse, mis oli meie selle nädalavahetuse peamine eesmärk. Ilm ja asfalt olid jahedad ning liigseid riske ei võtnud,” kõlab Silver Kuuse kokkuvõte viimasest etapist, kus oldi oma klassis esimeses ja teises sõidus viiendad ja viimases sõidus neljandad.

“Hooajast kokkuvõttes saame öelda, et läks paremini, kui aasta alguses arvasime. Algsest mõnest etapist sai ootamatult terve hooaeg. Kahjuks ei olnud võimalik osa võtta külgvankrite “Mekaks” peetavast etapist Schleizis, kust jäi mõned punktid saamata,” räägib Kuusk. “Terve hooaeg arenesime samm-sammult tõusvas tempos. Endalegi üllatuseks olime poodiumil Rijeka ringrajal (kaks kolmandat kohta). Täitsime oma eesmärgi tulla kokkuvõttes top 5. 

Oli vägev hooaeg.”

Lauri Lipstok käis ka sarja viimasel etapil abistamas rootslast Tomas Axelssoni, kes võistleb 1000cc külgvankrite klassis. Esimeses sõidus sai tiim neljanda ja teises kolmanda koha, kuid kolmanda sõidu pidid nad keti purunemise tõttu katkestama.

Sõiduriista vigastused olid minimaalsed ja Northern Sidecar Cupi viimaseks sõiduks saadi tsikkel uuesti töökorda. Rajal olles avastati, et shifter ei tööta ning käigud tuleb käsitsi sisse lüüa. “Kaotasime igal ringil pisut aega, umbes 3 sekundit ringile ja käikude käsitsi vahetamist oli kindlasti piinarikas kuulata ,” rääkis Lipstok pärast sõitu. Ometi suutis ekipaaž tempot mitte liiga palju kaotada ja võidusõidu võita.

Sidecar Trophy 1000cc klassis sai Axelsson, kelle paariliseks osadel etappidel oli ka Artis Neilands (Läti) hooaja kokkuvõttes 8. koha (106,5 p).

Jaanus Kompus / Avo Kuusk (HRC Eesti Racing Team) said International Sidecar Trophy sarjas 600cc klassis 9. koha (79 punkti). 

Korvimees Avo Kuusk tunnistab, et neil on hooaja jooksul olnud palju ebaõnne: “Saime kuhjaga tarkuseteri ja remonditunde nii enda kui ka rattaga. Hooaja lõpp tõi raske tööga välja teenitud karika, kolmanda koha Sidecar Festivali teises sõidus. Olen tulemusega väga rahul.”

Avo Kuusk lisab, et neil kui professionaalsetel harrastussportlaste on hoog selle aasta lõpuks päris hea. “Enam teistele naljalt jalgu ei jää . Meil on ülikõva arenev tiim ja teeme seda kõike ka edaspidi lihtsalt sellepärast, et armastame külgkorvisõitu.”

Internationale Sidecar Trophy sarja detailsemad tulemused leiad siit.

Fotode autoriteks on tiimid ja sakslanna Shelly Ann Jäger, kelle armastus Eesti motoringrajasõitjate vastu sai alguse Hannes Soomerist, kuid nüüd fännab ta ka meie külgvankritiime.